T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ORDU / ALTINORDU - Güzelordu Meliha - Lütfü Türkmen İlkokulu

Okulumuz ‘Sessizliğin Ortak Dili’ Adlı eTwinning Projesinin Ortağı Olmuştur

Okulumuz Özel Eğitim Öğretmeni Esat BUĞDAY, Türkiye’de bulunan tüm özel eğitim meslek liselerinin dahil olduğu ‘Sessizliğin Ortak Dili’ adlı eTwinning projesine ortak olmuştur. Proje kapsamında Türk İşaret Dili’nin geliştirilmesi hedeflenmiştir.

 

1. PROJE BAŞLIĞI: Sessizliğin Ortak Dili

2. PROJE KONUYLA İLİŞKİLİ RESİM Yüklendi

3. PROJE ÖZETİ Dil evrensel yapısıyla toplumların ayakta kalmasını sağlayan yaşayan bir unsurdur. Her dil bulunduğu coğrafyadaki toplulukların ihtiyaçlarını karşılayarak ulusal ve uluslararası iletişim kaynağı olduğu gibi proje konumuz olan işaret dili de toplulukların iletişim ihtiyaçlarına cevap verebilir nitelikte olmalıdır. Dünyanın sürekli olarak değişip geliştiği göz önünde bulundurulduğunda işaret dilinin de kullanıcıları için günün şartlarına ayak uydurabilecek yeterliği ve evrenselliği kazanması gerekmektedir. Toplumların sosyo-kültürel hayatları içerisinde değişen ve gelişen yapıya ayak uydurabilmesi için dilin revize edilerek ortak bir yapı kazanması iletişimin olmazsa olmazıdır. Projemiz ile Türkiye genelinde bulunan özel eğitim meslek lisesinde öğrenimlerini sürdüren kız ve erkek öğrencilerden oluşturulacak 6’şar kişilik katılımcı grup tarafından dilimizde kullanılan 50 somut kelimenin işaret diline çevrilmesi ve bu çevrim sonucunda da yöre yöre, bölge bölge karşılaşılan eksikliklerin tespit edilerek oluşabilecek iletişim engellerinin önlenebilmesine yönelik çalışmalar hedeflenmiştir.

4. PROJE FİKRİNİN AÇIKLANMASI Dil öncelikli bireylerin kendi arasında sonrasında da toplumlar ve ülkeler arasında birbirleri ile iletişim kurabildikleri en somut unsurdur. Herhangi bir sağlıklı sıkıntısı olmayan bireyler için her ülkenin sosyokültürüne uygun dil yapısı bulunurken işitme engeli olan özel bireyler için kullanılan işaret dili genel itibari ile dünya üzerinde bazı istisnai durumlar haricinde ortak kullanılabilmektedir. Bu da işitme engeli olan her bir bireyin Dünya’nın her yerinde rahatça iletişim kurabileceğini göstermektedir. İşaret dilinin kullanımında yaşanılan en önemli sorunun bazı kelimelerde yöresel ve bölgesel olarak tespit edilen farklılıklardır. Sosyo-kültürel hayat içinde ortaya çıkan kelimelerin baskın işaret dili kullanıcılarının geçmişten getirdikleri ve günümüzde de bu şekilde devam etmesi diğer kullanıcıların da bu dil yapısını kabullendiğini ortaya çıkarmaktadır. Bunun yanında resmî olmayan platformlardan yayınlanan işaretlerin de kullanıldığına da şahit olunmuştur. Bu kavramların birçoğu ülkenin geneline özgü ifadeleri karşılamaktan ziyade lokal olarak kullanılmaktadır. Bu da işaret dilinin evrenselleşmesi ve tüm Dünya üzerinde her bir işitme engelli bireyin birbiri ile sağlıklı iletişim kurabilmesinin önündeki en büyük engeldir. Günümüz iş gücü piyasasında engelli bireylerin istihdam edilirliğinin artması neticesinde işaret dilinin kullanılması ve her yörenin ortak bir dil havuzu içerisinde aynı dili kullanarak iletişimin sağlıklı bir şekilde kurulmasının gerekliliği projemizin çıkış amacını oluşturmaktadır. Ortak bir dil yapısının işitme engeli olan bireyler arasındaki iletişimi sağlamanın yanında işitme engeli olmayan diğer insan ve toplumlar içinde sağlıklı bir kanal olacağı aşikardır. Günümüzde kullanılan işaret dilinin ortak bir yapıya kavuşturulması, günümüz teknolojik ve sosyo-kültürel yapı içerisinde ortaya çıkan yeni kavramların baskın kullanıcılar yerine dayanağı olan bilimsel çalışmalarla bir otorite tarafından belirlenmesi işaret dilimizin millî ve yerli bir kimlik kazanmasını sağlayacaktır. Bu sayede de ortak okullarımızdan başlayarak işitme engeli olan genç nüfusun etkin ve verimli bir dil kullanımının önü açılmış olacaktır.

5. HEDEF KİTLE, ÖĞRENCİ SAYISI, ÖĞRENCİ YAŞ ARALIĞI Hedef Kitle: Özel Eğitim Kurumlarının 9 ve 10. Sınıflarında bulunan öğrenciler Tahmini Öğrenci Sayısı: 40 ila 50 öğrenci arası Öğrenci Yaş Aralığı: 13 ila 19 yaş arası 6. PROJENİN AMAÇLARI a) İşaret dili kullanımında bölgesel farklılıkları ortaya çıkarmak.

04-06-2023

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 04.06.2023 - Güncelleme: 06.06.2023 22:38 - Görüntülenme: 89
  Beğen | 0  kişi beğendi